Bak

Idag har jag bakat Toscamuffins. Jag har inte bakat dom innan men det gick bra, fick vara inne i ugnen lite längre än vad det stod bara. Nu står dom och svalnar och bara väntar på att jag ska ta en mumsbit! Anledningen till att jag bakade idag var att ikväll ska jag på kafferep, hihi jo det är sant! Vi är några tjejer som bestämde att vi skulle alla baka vars en sorts kaka och ta med oss och frossa och dricka kaffe. Så jag hoppas verkligen att mina muffins blev bra! Annars får jag väl baka mina choklad/bananmuffins för dom vet jag att dom blir bra.

Om ni vill ha receptet så kommer det här: (man skulle egentligen ha hjortronsylt men det hoppade jag)

Ingredienser

Muffins
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1.5 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
100 g smör, smält
Fyllning
1.5 dl hjortronsylt
Toscasmet
50 g smör, smält
0.75 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk grädde
50 g mandelspån

Gör så här

1. Muffins
Sätt ugnen på 200 grader.

2. Vispa ägg och socker poröst.

3. Vispa ner det smälta, något avsvalnade smöret.

4. Blanda ihop mjöl och bakpulver och rör ner i smeten.

5. Fyll muffinsformar till ungefär 1/3 med smet.

6. Grädda mitt i ugnen i 11-12 minuter.

7. Toscasmet
Rör under tiden ihop toscasmeten. Lägg smör, socker, mjöl och grädde i en kastrull.

8. Låt smälta under omrörning och rör till en jämn smet.

9. Rör ner mandelspån, låt koka upp och sjud i ett par minuter.

10. Ta ut muffinsen ur ugnen när de är lite mer än halvfärdiga.

11. Klicka på ca en tesked sylt på varje muffins och klicka sedan på en klick toscasmet över sylten.

12. Ställ in kakorna och grädda dem i ytterligare 6-7 minuter, eller till ytan har fått en fin gyllenbrun färg.

Recept lånat av Recept.nu.

♥ Tack för att du lämnar en kommentar ♥

