Man/kvinna??

Igår kväll var jag på en föreläsning med ekonomichefen på min praktik. Vi blev bjudna av en bank. När inbjudan kom blev vi lite skeptiska, det skulle handla bland annat om en man som klär sig som en kvinna och hans fru accepterade det helt. Så våra förväntningar på föreläsningen var väl inte så stora, för vem skulle acceptera det? Men så bra den var! Vi började kvällen med en helt underbar tapasbuffé. Jag ÄLSKAR sådan mat! Där var kycklingspett, tonfisk med potatis och grillad squash, små tomater med hasselnötter, musslor med vitlök, dadlar med proiscutto m.m. Det var helt underbart gott! Jag träffade även två stycken som jag kände, det är alltid kul att träffa folk som man inte träffar så ofta. Också träffades vi där, helt apropå, kul :D.

Föreläsningen började sen när vi fick kaffe. Han som föreläste hette Claes Schmidt och ibland Sara Lund. Han pratade först och främst om våra fördomar, för visst har vi det! Han menade på att den som inte har några fördomar är nästan farlig och när jag tänker efter så är det ju sant. Saker som är nytt och som vi inte är vana vid behöver vi inte vara rädda för, eller ha fördomar inför. Utan se det som något ovant, det är något som jag inte är van vid, det är något nytt. Bara för att det är nytt betyder det inte att det inte är bra eller rätt. Han sa också att vi är programmerade sen vi är små att tänka på ett visst sätt, som till exempel han bad oss att tänka på en person. Sen frågade han hur den personen vi tänke på såg ut. 95% tänkte på en vit medelålders man. Som han sa, ingen som satt i rullstol, någon som var transvestit, homosexuell… Nej det var ingen som tänkte på det.. Märkligt hur lika vi alla tänkte.

Han frågade även om det var okey att han klädde sig i kvinnorskläder. Nja ja sa väl 70-80% och när han frågade om det hade varit okey om vår man hade gjort det, så svarade 100% NEJ! Haha men så är det väl, ”Gör du det men jag hade aldrig gjort det”. Han sa även att om vi känner 20 personer är 1 transvestit… Någon som vill erkänna? :D.

Jag rekommenderar er verkligen att gå och lyssna på honom om ni får möjlighet. Man började att tänka lite.. Gå in på hans hemsida och kolla och läs Sara Lund.

Bild lånad av Sara Lund.
3 thoughts on “Man/kvinna??

♥ Tack för att du lämnar en kommentar ♥

