Fjärde advent

Då var det fjärde advent. Så fort dessa fyra veckor har gått! Så fort brukar inte fyra veckor gå annars, eller vad tycker ni? Alla julklappar är klara och idag gjorde jag köttbullarna till julafton. Så allt är nog klart. Jag scrappade till och med några julkort idag och skrev dom sista. Vi var lite sena ute med det så det får bli med den ”vanliga” posten.

Igår gjorde jag knäck för första gången, jag testade ett recept där man skulle göra det i micron men det blev inte så bra. Dom är fortfarande helt mjuka trots att dom har stått i kylen i över 24 timmar. Så det blev en flopp… Någon som har ett bra recept?

Idag åkte vi ut en runda till Väla, jag skulle byta ett halsband. Det var ganska skönt att titta på allt folk som sprang rundor och letade frenetiskt efter dom sista julklapparna. Så vi satte oss och fikade och kollade på folk. Det var en väldigt skön känsla att känna att vi är klara :D! Dom ska bara slåss in också men det är ju det minsta, också är det kul att göra fina paket.

Jag gjorde en rolig sak idag med ljusstakar, äggvita och socker. Jag kommer att visa en bild sen när det är klart :).

Nu är det dags för lite glögg (som vanligt) och snart är det filmtajm. Ha en skön kväll!

3 tankar på “Fjärde advent

  1. Detta använde jag förra året och de blev kanon! Du får testa! Om du vill göra mer knäck – gör flera omgångar. Dubbla aldrig receptet.

    ca 50 knäckar
    1 dl strösocker
    1 dl sirap
    1 dl vispgrädde
    0,5 dl hackad mandel (jag gör den utan mandel)
    ev 0,5 dl ströbröd (jag tar aldrig det)
    0,5 tsk bakpulver (tar jag aldrig heller)

    1. Blanda socker, sirap och grädde i en hög form eller kanna. Det är viktigt att det är högt eftersom knäckkoket sväller uppåt när det kokar. Kärlet ska vara mikrovågssäkert och tåla minst 130 grader C.

    2. Tillaga utan lock, 750 W i 7-8 minuter. Smeten ska vara ljusbrun och skummande.

    3. Vänta någon minut (inte för länge, det stelnar fort) och rör sedan i mandeln och ev ströbröd och bakpulver. Ströbrödet gör knäcken drygare och bakpulver gör den porösare. (Själv hoppar jag helt över det här steget).

    4. Häll eller klicka upp smeten i knäckformar. Var försiktig – det är hur hett som helst och man bränner sig illa om man får knäcksmet på sig.

    Låt knäcken kallna och stelna.

    Förvara i platsburk med lock i kylskåp med smörpapper mellan lagren med knäck så håller den sig fräsch och god länge (om man inte tänkt äta upp den med detsamma).

    Lycka till : )

    Kram

♥ Tack för att du lämnar en kommentar ♥