Rotfruktschips

Jag måste bara tipsa er om något som jag gjorde för någon helg sedan. Det var hemmagjorda rotfruktschips. Det var så himla gott! Och man kunde vräka och mumsa i sig utan något större dåligt samvete.

Det var väldigt enkelt att göra men det tog tid. Som tur är så har jag en matberedare så när jag skulle skiva alla så var det bara till att damma av den så den fick jobba lite. Jag tog palsternacka, rödbetor och morötter. Jag gjorde även på potatis men dom fick ligga i en egen skål. Det som blev absolut godast var palsternackan, rödbetorna fick man verkligen passa så att dom inte blev brända. För blev dom lite brända så var dom inte alls goda. När man hade skivat alla så blandade man dom med lite olja. Sen fick man lägga dem på en plåt med bakplåtspapper, en och en för dom fick inte överlappa varandra allt för mycket. Sen var det bara till att tjoffa in dom i ugnen, 150 grader och i ca 30-40 min, det beror lite. Man fick öppna ugnsluckan lite då och då för att släppa ut fukten. Sen när dom var färdiga så var det bara till att lägga upp dem i en skål och strö över flingsalt. Så gott och betydligt nyttigare än köpechips.

Visst ser det härligt ut! Jag tror nog att jag ska göra några ikväll inför kvällens soffmys!

♥ Tack för att du lämnar en kommentar ♥

