Våga Anmäl!

vaga_anmal_50be291d9606ee171e9134e3

Jag tänkte att jag också ville uppmärksamma detta. Det har startats en ny sajt som heter just Våga Anmäl där syftet är att få fler människor att våga prata om och framförallt anmäla om dom har varit utsatta för sexualbrott. Där kan man både läsa om hur man går till väga när man ska anmäla samt läsa om andras berättelser. Jag har varit inne och läst och jag kan säga att tårarna rullar. Så många det är som inte anmäler eller ens berättar om det för någon annan för rädslan att inte bli trodd. Jag hade en väldigt nära vän när jag var ung som blev utsatt för våldtäkt men hon vågade inte anmäla, varför? Jo för rädslan att inte bli trodd och få höra att hon var ju faktiskt med på det eller att hon följde ju med han hem. (Till råga på allt så gick ryktet runt sen att hon var dålig i sängen och gissa vem som hade startat det ryktet…) Jag önskar verkligen att jag hade kunnat göra mer för henne då. Nu hoppas jag att denna sidan hjälper fler att anmäla! Att våga! Ni kan även följa det på Twitter med hashtagen #vågaanmäl.

 

 

♥ Tack för att du lämnar en kommentar ♥

